Tvoříme goodwill

Jak naplnit očekávání vašich obchodních partnerů? Etiketa pomůže a napoví VI.

28/03/2013

Tento, v pořadí již šestý, díl seriálu o business etiketě je závěrečným okénkem do světa pravidel společenského chování, jejichž znalost vytváří očekávání vašich obchodních partnerů a zároveň pomáhá je úspěšně naplňovat. Předchozí díly se věnovaly správnému způsobu představování a oslovování, psaní pozvánek, včetně přehledu nejdůležitějších náležitostí, které by na nich neměly chybět, stejně jako tomu, co vypovídá vizitka o svém držiteli a společnosti, kterou reprezentuje. Avšak podnikání, obchodní styk i reprezentace společnosti jsou především o lidech.  Na ty se zaměří právě dnešní díl.

Že šaty dělají člověka, není potřeba zdůrazňovat. Očekávání, která úprava zevnějšku vytváří, vychází právě z etikety, která po staletí předepisuje určité způsoby oblékání pro různé situace. Tzv. dress code muže pro odlišné příležitosti představil již díl věnovaný pozvánkám. S dress codem u žen je to poněkud komplikovanější, především z důvodu variability dámského šatníku. Přesná pravidla pro konkrétní situace nejsou dána, pouze rámcově. Při oficiálních příležitostech se dress code uvádí pouze mužský, přičemž od žen se očekává splnění základního požadavku – aby s mužem byli sladěni, pokud tvoří pár.

Připomeňme, že styly oblékání u muže jsou primárně tři - smoking (black tie), tmavý oblek (formal dress, příp. „společenský oděv“), nebo světlý oblek. Výjimečně, při velmi slavnostních příležitostech, se lze na pozvánce dočíst také white tie, neboli frak. V takovém případě to pro ženu bez kompromisů znamená róbu velkou večerní, tedy dlouhé šaty s délkou až ke kotníkům. Velkou večerní si žena vezme i v případě, že dress code muži stanoví black tie (smoking). Alternativně může také zvolit malou večerní, tj. krátké šaty jednoduchého střihu, které sahají od půli lýtek ke kolenům či mírně nad ně. Klasiku v malé večerní toaletě představují tzv. malé černé, patří sem ale také koktejlové šaty, které naopak, jak již název napovídá, vynikají bohatou škálou barev. Vyžaduje-li dress code od muže formal dress (tmavý oblek), znamená to pro ženu malou večerní (krátké šaty). Výjimku z tohoto pravidla představuje ples, kam ženy nosí velkou večerní toaletu i přesto, že muži postačí tmavý oblek. Plnohodnotnou alternativou ke společenským šatům je také dámský kostým, který si lze obléci při různých slavnostních příležitostech, s výjimkou plesu. Co se obuvi týká, všechny uvedené styly oblékání by měly být doplněny lodičkami na vysokém podpatku.

Kostým je také důležitou součástí business dress code. V běžném obchodním styku se od muže očekává šedý nebo tmavý oblek (černý oblek je také častou volbou, ale pokud muž chce jen trochu odlišit svůj zevnějšek v rámci pracovního dne a slavnostní příležitosti, kde je černá nutností, zvolí pro běžný styk tmavý oblek jiné barvy). Barevná škála pro dámský kostým (ať již v kombinaci sukně – sako, nebo kalhotový) není takto přísně omezená, ale etiketa opět klade základní požadavek. Tím je střídmost a umírněnost barev. Konzervatismus při výběru barev je dokladem vytříbeného vkusu a jeho význam stoupá, čím vyšší je pozice, kterou žena zastává. Obdobné očekávání se týká líčení, parfému i doplňků. Nutnou podmínkou dámského out-fitu, v němž hlavní roli hraje sukně, jsou silonky, a to i v těch největších letních parnech. Od obuvi požaduje klasická etiketa, aby špička boty byla uzavřená (platí pro dámskou i pánskou). Pokud je přesto součástí dámského out-fitu bota s otevřenou špičkou, alespoň silonky by měly být bez zesílené špičky, jinak to působí velmi neesteticky. 

Důležitou součástí reprezentativního zevnějšku jsou doplňky – brýle, pero, peněženka, pouzdro na vizitky, kabelka či aktovka. Doplňky představují právě ty detaily, které tvoří dokonalost, a proto také nejlépe odrážejí nitro svého nositele. Vypovídají mnohé o jeho socio-ekonomickém postavení, o jeho pozici. Často bývají souhrnně označovány jako znaky statusu. O člověku, který na sobě má byť i sebedražší oblek, avšak korunuje ho např. batohem přes rameno nebo sandály, ihned prozradí, do které sociální skupiny ve skutečnosti patří. Přestože se často jedná o skutečně drobné nuance, zkušený pozorovatel je rozezná na první pohled. Proto by i doplňkům měla být věnována náležitá péče a pozornost.

Stejně důležité jako doplňky je chování jejich nositele, který reprezentuje firmu. Od určité pozice, do které se staví stylem úpravy svého zevnějšku, se přirozeně očekává adekvátní vystupování. Hulvát v drahém obleku bude těžko považován za příjemného společníka podobně jako inteligent se zanedbaným zevnějškem. Každý, kdo se chce kvalitně připravit na nějaké obchodní jednání, by se měl proto zamyslet i nad touto oblastí.

Pokud chcete, aby Vaši lidé reprezentovali Vaši firmu tak, aby jejich vystupování naplňovalo očekávání vašich obchodních partnerů, odráželo hodnoty, které znázorňuje Vaše značka a konzistentně tak přispívali k jejímu budování, sladění všech jednotlivých aspektů kultivovaného projevu by rozhodně nemělo být podceňováno. Nejen manažeři, ale všichni Vaši zaměstnanci, především reprezentují společnost, kterou zastupují. Lidé si ne vždy budou pamatovat jejich jméno, ale to, jak na ně zapůsobí, v nich zůstane v asociaci se společností, v jejímž jménu jednali – s Vaší firmou, s Vaší značkou.

Znalost etikety, čili souboru obecně přijímaných zásad společenského a obchodního styku, pomáhá odhadnout očekávání protistrany, a tak zároveň usnadnit jejich naplnění. Současně je dodržování pravidel etikety důležitým předpokladem slušného chování a jak pravil B. C. Forbes, zakladatel magazínu Forbes: "Slušnost nic nestojí, ale může přinést velké zisky jak jednotlivci, tak firmě."

Zdroj: HPCG, MMPortal.cz

archiv aktualit...